Viisi askelta kohti aktiivisempaa työpäivää

Istuminen tappaa. Liikkumattomuus maksaa vuosittain miljardeja. Dramaattisten otsikoiden takana on totuuden siemen ja haaste jokaiselle suomalaiselle oman aktiivisuustason lisäämiseksi. Alla viisi tapaa lähteä liikkeelle.

1. Kävele, juokse tai pyöräile töihin

Hyötyliikunta on merkittävässä roolissa, kun puhutaan fyysisen aktiivisuuden ja työn yhdistämisestä. Parin kilometrin työmatka taittuu 30 minuutin kävelyllä, neljän kilometrin matka samassa ajassa juosten ja kahdeksan kilometrin matka pyöräillen. Jo puolen tunnin päivittäinen liikunta-annos parantaa peruskuntoa ja hapenottokykyä. Ensimmäinen viikko on haastavin – sen jälkeen liikkumisesta tulee rutiinia ja liikunnan jälkeinen hyvänolontunne motivoi jatkamaan.

2. Pidä vartin venyttelytauko kerran tunnissa

Ruotsalainen Hoffice tuo yhteen tuntemattomia ihmisiä, jotka haluavat työskennellä porukassa jonkun kotoa. Myös Suomessa aloitti helmikuussa paikallinen Hoffice Helsinki -ryhmä. Osallistujien työntehokkuutta pyritään parantamaan sillä, että jokaisen 45 minuutin työrupeaman jälkeen pidetään 15 minuutin tauko, jonka aikana päivän tiimi pelaa tai ulkoilee yhdessä.  Samoja periaatteita voi hyödyntää myös omassa tekemisessään. Vartin tauon aikana ehtii keppijumppaamaan hartioihin liikkuvuutta tai treenaamaan hulavanteella keskivartaloa.

3. Suosi kävelypalavereita

Kävelypalaverit ovat erinomainen vaihtoehto silloin, kun tapaamisessa pärjätään ilman läppäreitä. The Guardian antaa kävelypalavereihin kolme vinkkiä: pidä osanottajamäärä alle neljän, palaveri alle 30 minuutin ja tarjoa ensimmäisellä kerralla kaikille osallistujille kiitoksena kahvit. Kesä on luonnollisesti hyvä aika aloittaa uusi kävelypalaveriperinne, kun matkalla ei tarvitse taistella viheliästä viimaa ja räntäsadetta vastaan.

4. Vaihtele työasentoa päivän aikana

Suomalaiset viettävät 76% valveillaoloajastaan paikallaan: maaten, istuen tai seisten. Jos paikallaan oloa ei voi välttää, tulisi asentoa ainakin vaihdella säännöllisesti. Seisominen nopeuttaa aineenvaihduntaa, parantaa ryhtiä ja kuluttaa energiaa enemmän kuin istuminen. Sähkösäätöisen työpöydän eli sähköpöydän edessä seistään oikeaoppisesti jalat pienessä haara-asennossa ja polvet hivenen koukussa. Myös satulatuolit ja muut erikoistuolit tuovat kaivattua vaihtelua istuinasentoon.

5. Siirrä tapaaminen kuntosalille

Newyorkilaisten pörssihaiden ajansäästökikka on siirtää palaverit kuntosalille. Spinning-tunnin lomassa ei varmaankaan käydä läpi salaisia asiapapereita, mutta epämuodollisempi kuulumisten vaihto ja pikainen tilannekatsaus onnistuvat erinomaisesti. Kuntosalin aamuseitsemän ja iltaviiden tehotunnit tuovat lisää joustavuutta ajankäyttöön, kun kaksi asiaa – kuntoilu ja asiakaspalaveri – hoituvat yhdellä kertaa.

***

Modeo on julkikalustamiseen erikoistunut toimistokalusteiden ja design-huonekalujen jälleenmyyjä. Valikoimassamme on muun muassa sähköpöytiä, satulatuoleja sekä muita ergonomiatuotteita. Pyrimme parantamaan työhyvinvointia kalustamalla ergonomisia työtiloja. Ota yhteyttä, jos haluat kuulla lisää.

2017-06-28T19:33:25+00:00